تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

در بین کشورهای اروپایی، اتریش از‌نظر دانشگاهی و تحقیقاتی یکی از پیشتازان است. دانشگاه‌های این کشور از دانشجویان خارجی به‌ویژه در زمینه تحقیقاتی برای تحصیل پزشکی در اتریش استقبال می‌کنند. دانشگاه‌های پزشکی اتریش از‌نظر بین‌المللی شهرت بالایی دارند.

مشاوره رایگان فوری

با ما در ارتباط باشید و سوالات ، ابهامات و نگرانی‌های خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.

موسسه مهاجرتی میرداماد مهاجرت را برای شما آسان ، سریع و بدون دغدغه می‌کند.

رزرو مشاوره تخصصی

مشاوره رایگان تهران 021-88724227
مشاوره رایگان شیراز 071-91009294

مشاوره رایگان فوری



    شرایط تحصیل پزشکی در اتریش

    مهم‌ترین شرط تحصیل دانشگاهی در اتریش داشتن ویزا است. افرادی که در اتریش تحصیل خواهند کرد به دریافت ویزای تحصیلی اتریش ملزم هستند.

    دانشجویان برای تحصیل پزشکی در کشور اتریش باید در آزمون ورودی این رشته نیز موفق شوند. آزمون ورودی 8 ساعت طول خواهد کشید و به‌طور هم‌زمان در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر اتریش برگزار می‌شود. بنابراین دانشجویان فقط می‌توانند برای تحصیل در یک دانشگاه اقدام کنند.

    سهمیه‌هایی برای تحصیل پزشکی در این کشور وجود دارد. دانشجویان خارجی تنها 5 درصد از کرسی‌های دانشگاه‌های پزشکی را اشغال می‌کنند. در مقابل دانشجویان اتحادیه اروپا 25 درصد از این سهمیه را به خود اختصاص می‌دهند.

    توجه داشته باشید که معدل دوره دبیرستان در پذیرش دانشگاه‌ها بی‌اثر است و هر متقاضی شانس یکسانی برای گرفتن یک مکان در دانشکده پزشکی دارد. این شانس به نتیجه آزمون پزشکی (MedAT) بستگی خواهد داشت.

    اگر قصد تحصیل پزشکی در کشور اتریش را دارید می‌توانید با کمک مشاوران حرفه‌ای میرداماد برای پذیرش در دانشگاه موردعلاقه خود اقدام کنید.

    ساختار آموزشی رشته پزشکی در اتریش

    مدت‌زمان تحصیل پزشکی در اتریش 12 ترم به شرح زیر است:

    ترم یک: این مرحله مقدماتی به ‌حساب می‌آید. دانشجو در مورد سلامتی، بیماری، بدن انسان، کمک‌های اولیه و غیره می‌آموزد.

    ترم 2 تا 4: دانشجو با تاثیرات مختلف بر بدن انسان و نحوه انجام معاینات پزشکی آشنا می‌شود. در این ترم مطالعه قوانین ژنتیکی و بیولوژیکی بدن انسان نیز آموزش داده خواهد شد.

    ترم 5 تا 7: این ترم‌ها بر تغذیه، هضم، تولیدمثل، بارداری و رشد انسان تمرکز دارند.

    ترم 8: این دوره شامل بررسی عوامل فیزیکی بدن انسان در سلامت و بیماری است.

    ترم 9 و 10: دانشجویان باید تمام امتحانات برگزارشده در دو ترم قبل را بگذرانند تا بتوانند به ترم‌های 9 و 10 دسترسی داشته باشند. دانشجویان همچنین باید دوره آموزشی انتخابی اجباری در رشته داخلی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

    ترم 11 و  12: دانشجویان پس از مطالعه و گذراندن تمام ترم‌ها به‌عنوان اعضای تیم آموزشی در بخش‌های کلینیک‌های دانشگاهی و بیمارستان‌های آموزشی معتبر به کار مشغول می‌شوند و مربیان آن‌ها را در آموزش بالینی همراهی می‌کنند.

    دانشگته های کشور اتریش از دانشجویان خارجی به ویژهدر زمینه تحقیقاتی

    شرایط تحصیل دندانپزشکی در اتریش

    متقاضیان برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش مانند رشته پزشکی باید آزمون ورودی را با موفقیت بگذرانند. این آزمون به زبان آلمانی برگزار می‌شود و دروس تخصصی آن شامل زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی و ارزیابی هوش است. تحصیل تخصص دندانپزشکی در اتریش 6 سال زمان می‌برد. متقاضیان باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشند.

    نتیجه آزمون شما فقط برای مکانی که در آن شرکت کرده‌اید و فقط برای سال تحصیلی جاری معتبر است. اگر تاییدیه محل تحصیل خود را دریافت کرده‌اید، اما نمی‌توانید تحصیل خود را شروع کنید، در‌صورت وجود دلایل مهم، امکان مرخصی وجود دارد.

    دوره‌های پیش پزشکی در اتریش

    تحصیل پزشکی در اتریش مستلزم شرکت در دوره یک‌ساله آمادگی یا پیش پزشکی است. دوره مقدماتی برای دانشجویان اتریشی و خارجی به زبان آلمانی برگزار می‌شود تا آن‌ها را برای تحصیل پزشکی آماده کند. تمامی دانشجویان بین‌المللی قبل از ثبت‌نام در دانشگاه به گذراندن این دوره‌های علوم پایه ملزم هستند. ترک یا قطع برنامه آمادگی و شرکت در آزمون آلمانی از طریق موسسه دیگر امکان‌پذیر نیست.

    آزمون ورودی رشته‌های پزشکی اتریش

    امتحانات ورودی برای تحصیل پزشکی در اتریش اجباری است. در واقع هرکسی که به تحصیل پزشکی انسانی یا دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های پزشکی وین، اینسبروک و گراتس یا دانشکده پزشکی JKU Linz مایل است، باید مراحل پذیرش MedAT را تکمیل کند. در‌حال‌حاضر در‌مجموع 1850 محل تحصیل در رشته پزشکی انسانی و دندان‌پزشکی در اتریش وجود دارد. مکان‌های تحصیلی به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که در آزمون ورودی بهترین نتایج را کسب کنند.

    شما می‌توانید برای تحصیل پزشکی در اتریش در هر زمان فقط برای یک دانشگاه درخواست دهید. زیرا تمام دانشگاه‌های اتریش آزمون ورودی دانشکده‌های پزشکی را به‌طور هم‌زمان برگزار خواهند کرد.

    بخش‌های تشکیل‌دهنده آزمون پزشکی در کشور اتریش

    آزمون ورودی تحصیل پزشکی در اتریش از 4 موضوع اصلی به شرح زیر تشکیل شده است:

    • مبانی پزشکی: سوالات این بخش به‌صورت تستی و چهارگزینه‌ای ارائه می‌شود و متقاضیان در دروس اصلی مانند شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و ریاضی سنجیده خواهند شد.
    • درک متون و واژگان پزشکی: داوطلبان در این بخش چندین صفحه از متون پزشکی را می‌خوانند و سپس بر‌اساس اطلاعات متنی، پاسخ سوالات را انتخاب می‌کنند.
    • تست‌های اجتماعی و عاطفی: در این قسمت توانایی شناسایی عواطف و احساسات بیماران و نحوه تصمیم‌گیری اجتماعی مناسب با توجه ‌به شرایط موجود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
    • سوالات هوش: این قسمت بیشتر شامل سوالاتی با اشکال هندسی، اعداد، درک مطلب و واژگان است.

    موسسه مشاوره مهاجرتی میرداماد به شما کمک می‌کند تا از بهترین دانشگاه‌های اتریش پذیرش تحصیلی بگیرید.

    امتحانات ورودی برای تحصیل پزکی و دتدان پزشکی در کشور اتریش

    جدول زمانی ثبت‌نام آزمون پزشکی اتریش

    ثبت‌نام اینترنتی01/03–31/03/2023
    پرداخت هزینه03/01/2023 – 31/3/2023
    زمان آزمون7/7/2023

    ثبت‌نام آنلاین آزمون پزشکی دانشگاه‌های اتریش

    برای ثبت‌نام در آزمون ‌پذیرش MedAT باید در بازه زمانی اعلام‌شده فوق به‌صورت آنلاین ثبت‌نام کنید. در فرم آنلاین باید موارد زیر مشخص شود:

    1. محل تحصیل (دانشگاه پزشکی وین، دانشگاه پزشکی اینسبروک، دانشگاه پزشکی گراتس یا دانشکده پزشکی دانشگاه یوهانس کپلر لینز)
    2. برنامه‌ای که می‌خواهید برای آن درخواست دهید (پزشکی یا دندان‌پزشکی)
    3. اطلاعات شخصی
    4. پس از ثبت‌نام نامه‌ای به آدرس ایمیلی که مشخص کرده‌اید دریافت خواهید کرد.
    5. به‌عنوان بخشی از ثبت‌نام، یک شناسه هفت‌رقمی (به آلمانی: Arbeitsnummer) دریافت خواهید کرد که برای ورود به‌حساب شخصی شما ضروری است. در آنجا می‌توانید هزینه MedAT را تسویه و اسناد و اطلاعات شخصی خود را بررسی و دانلود کنید.
    6. برای شرکت در آزمون باید هزینه 110 یورو پرداخت شود. متقاضی باید این هزینه را در مدت‌زمان اعلام‌شده تسویه کند.

    لطفا توجه داشته باشید: ثبت‌نام آنلاین و تسویه هزینه MedAT پس از مهلت مقرر امکان‌پذیر نیست!

    سهمیه دانشگاه‌های پزشکی و دندان‌پزشکی اتریش بر‌اساس آزمون

    به‌طورکلی همه متقاضیان تحصیل پزشکی در اتریش بر‌اساس نتایج آزمون رتبه‌بندی می‌شوند. درصورتی‌که رتبه آن‌ها در محدودیت مکان‌های موجود باشد و شرایط لازم برای پذیرش را داشته باشند در دانشگاه پذیرفته خواهند شد.

    مکان‌های تحصیلی موجود برای تحصیل پزشکی در اتریش به شرح زیر است:

    تعداد کلدندانپزشکیپزشکیدانشگاه
    76080680دانشگاه پزشکی وین
    41040370دانشگاه پزشکی اینسبروک
    37024364دانشگاه پزشکی گراتس
    310310دانشگاه پزشکی لینز
    18501441706کل

    برترین دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی اتریش

    یکی از اطلاعاتی که متقاضیان تحصیل پزشکی در اتریش به‌دنبال آن هستند، یافتن بهترین دانشگاه است. متقاضی باید شرایط و اعتبار این دانشگاه‌ها را در اروپا و جهان بداند.

    در جدول زیر بهترین دانشگاه‌ها برای تخصص پزشکی در اتریش معرفی شده است که دانشجویان زیادی به تحصیل در آن‌ها مشتاق هستند.

    نام دانشگاهرتبه جهانیرتبه در اتریششهر
    دانشگاه علوم پزشکی وین2061وین
    دانشگاه علوم پزشکی گراتس3332گراتس
    دانشگاه علوم پزشکی اینسبروک3793اینسبروک
    دانشگاه پزشکی خصوصی پاراسلسوس  11534سالزبورگ

    1. دانشگاه پزشکی وین

    این دانشگاه در سال 2004 به دانشگاه پزشکی مستقل وین تبدیل شد. رشته پزشکی از سال 1365 در این دانشگاه تدریس می‌شود. امروزه دانشگاه پزشکی وین در بین 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و چهاردهمین دانشکده پزشکی با رتبه برتر در اروپا و بهترین دانشکده پزشکی اتریش است.

    2. دانشگاه پزشکی گراتس

    دانشگاه پزشکی گراتس که زمانی بخشی از دانشگاه کارل و فرانتس گراتس بود از سال 2004 یک موسسه مستقل محسوب می‌شود. این دانشگاه به آموزش برندگان جایزه نوبل فریتز پریگل (فیزیک)، جولیوس واگنر (پزشکی) و اتو لوی (پزشکی) افتخار می‌کند.

    از برنامه پزشکی عمومی با نام طب انسانی در دانشکده پزشکی یاد می‌کنند و فقط به زبان آلمانی ارائه می‌شود. همچنین امکان تحصیل در رشته دندان‌پزشکی و داروسازی در کنار طیف وسیعی از مطالعات تحقیقاتی خصوصی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آن وجود دارد.

    3. دانشگاه پزشکی اینسبروک

    یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی در اتریش را باید دانشکده پزشکی اینسبروک دانست که در سال 1769 شروع به کار کرد و سپس در سال 2002 از دانشگاه اینسبروک جدا شد. اکنون 3000 دانشجو دارد و به خود می‌بالد که مرکز اصلی تحقیقات پزشکی در کشور اتریش شمرده می‌شود.

    تحصیل در منطقه تیرول که اینسبروک در آن مستقر است نیز یک تجربه فرهنگی منحصربه‌فرد را فراهم می‌کند. این منطقه در رشته‌کوه‌های آلپ قرار دارد، بنابراین شما از تفریحات کوهستان لذت خواهید برد.  

    4. دانشگاه پزشکی خصوصی پاراسلسوس سالزبورگ

    دانشگاه خصوصی پاراسلسوس دارای دو پردیس در سالزبورگ و نورنبرگ است. این دو پردیس بر آموزش و همچنین مراقبت از بیمار تمرکز می‌کنند و سه مرکز تحقیقاتی و شش برنامه تحقیقاتی دارند.

    این دانشگاه پزشکی همراه با بیمارستان دانشگاه سالزبورگ ساخته شد و بعدها با همکاری بیمارستان نورنبرگ گسترش یافت. مطالعه پزشکی عمومی را پزشکی انسانی می‌نامند و همچنین برنامه‌هایی در داروسازی و علوم پرستاری و همچنین تعدادی برنامه مطالعاتی تحقیقاتی در زمینه‌هایی مانند پزشکی مولکولی ارائه می‌دهد.

    این دانشگاه همچنین برنامه‌های بین‌المللی زیادی از جمله همکاری با دانشکده پزشکی مایو، دانشگاه هاروارد، دانشگاه میلان، دانشگاه کمبریج و غیره دارد.

    لازم به ذکر است که به‌عنوان یک دانشگاه خصوصی، هزینه‌های آن بسیار بیشتر از هزینه‌های موجود در دانشکده‌های پزشکی دولتی فوق‌الذکر در اتریش خواهد بود. دانشجویان باید انتظار پرداخت 14000 یورو در هر سال تحصیلی را داشته باشند.

    برترین دانشگاه‌های پزشکی و دندان‌پزشکی اتریش عبارت‌اند زا وین، گراتس، ایسنبروک و پاراسلسوس.

    هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

    اتریش تصویر کاملی از کشورهای گران در زمینه گردشگری است و تمامی افرادی که قصد مهاجرت به اتریش را دارند باید این جنبه از مهاجرت را به‌صورت عینی درک کنند. وین پایتخت این کشور یکی از گران‌ترین پایتخت‌های اروپا به‌شمار می‌آید و تعطیلات زمستانی در کوه‌های آلپ آن در میان ثروتمندان محبوب است.

    بااین‌حال، وقتی صحبت از تحصیل در اتریش می‌شود، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند این پرسش خواهد بود که آیا هزینه‌های تحصیلی آن هم گران خواهد بود یا خیر.

    هزینه‌های تحصیل در این کشور به‌طور کلی از 600 تا 1500 یورو در سال متغیر است که به‌طور متوسط 726.27 یورو در هر ترم تحصیلی خواهد بود. دانشجویان (اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا) باید 18 یورو برای بیمه نیز پرداخت کنند. متقاضیان باید 1.180 یورو نیز برای دوره‌های آمادگی عمومی در هر ترم بپردازند.

    هزینه تحصیل پزشکی در اتریش در تمام دانشگاه‌های پزشکی این کشور ثابت است. ازآنجایی‌که اکثر این دانشکده‌های پزشکی توسط دولت تامین می‌شوند، دانشجویان اتحادیه اروپا باید 364 یورو در هر ترم بپردازند. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا نیز باید حدود 800 یورو در هر ترم برای شهریه خود پرداخت کنند.

    موقعیت های مهاجرتی برتر

    هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش

    هزینه‌های تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی برای دانشجویان بین‌المللی یا دانشجویان اتحادیه اروپا به یک‌میزان است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی پزشکی در اتریش حداکثر 40 هزار یورو خواهد بود. بنابراین اگر قصد تحصیل در یک دانشگاه پزشکی خصوصی را در سر دارید برای

    اطلاع از تمامی شرایط پذیرش و هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه‌ها به وب‌سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید.

    هزینه‌های زندگی در اتریش

    هزینه‌های ماهانه مورد نیاز برای دانشجویان خارجی که در اتریش تحصیل می‌کنند نیز با توجه ‌به شهر محل تحصیل و استاندارد زندگی شخصی متفاوت است. هزینه زندگی برای یک دانشجوی تازه‌وارد بین1650‌-‌1040 یورو در ماه متغیر خواهد بود. این هزینه شامل مسکن، غذا، بیمه درمانی، حمل‌ونقل و قبوض مختلف می‌شود.

    هزینه اقامت500-750 یورو
    بیمه درمانی اجباری20-100 یورو
    حمل‌ونقل20-50 یورو
    غذا و نوشیدنی500-750 یورو

    مدارک موردنیاز پذیرش پزشکی در اتریش

    مدارک تحصیل پزشکی اتریش ممکن است در هر دانشگاه متفاوت باشد، اما برخی موارد در دانشگاه‌های مختلف در سطح ابتدایی و متداول در نظر گرفته می‌شود و دانشجویان باید هنگام درخواست از رعایت آن‌ها اطمینان حاصل کنند. این مدارک شامل موارد زیر خواهد بود:

    1. مدرک دیپلم دبیرستان که ترجمه و تایید شده باشد.

    2. توصیه‌نامه: این مدرک در مراحل بعد از اتمام موفقیت آزمون پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو توصیه‌نامه باید توسط دو معلم دبیرستان ارائه شود.

    3. رزومه تحصیلی: داشتن رزومه خوب یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت‌نام دانشگاه و مصاحبه انجام‌شده پس از قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های اتریش است. هرچه رزومه دانشجوی خارجی قوی‌تر باشد شانس پذیرش وی در دانشگاه برای تکمیل تحصیلات پزشکی در سال تحصیلی بالاتر خواهد بود.

    4. گواهی مهارت زبان آلمانی (C1): بسته به نوع دانشگاه انتخاب‌شده توسط دانشجو، قبل از ثبت‌نام در آزمون‌پذیرش عمومی پزشکی و دندان‌پزشکی، مدرک تحصیلی زبان آلمانی نیز از دانشجوی خارجی درخواست می‌شود.

    5. گواهی مهارت زبان انگلیسی TOEEL یا IELTS در‌صورت درخواست برای برنامه‌های زبان انگلیسی.

    6. قبولی در کنکور ایران در رشته پزشکی: درصورتی‌که متقاضی خارج از اتحادیه اروپا باشد، گاهی اوقات لازم است که دانشجو نامه از دانشگاه پزشکی کشور خود پذیرش داشته باشد.

    نمونه ویزاهای اخذ شده

    اقامت دائم و تابعیت پس از تحصیل پزشکی در اتریش

    راه‌های زیادی برای مهاجرت به اتریش وجود دارد. مهاجرت تحصیلی یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای افراد است. هر فرد با تحصیل دندانپزشکی در اتریش می‌تواند اقامت طولانی‌مدت اتریش را دریافت کند و با ورود به بازار کار این کشور برای اقامت دائم نیز درخواست دهد.

    با تحصیل پزشکی در اتریش مدرک ارزشمندی از بهترین کشور دنیا دریافت خواهید کرد. پس از تحصیل در رشته پزشکی و دندان‌پزشکی و با ورود به بازار کار، پرداخت منظم مالیات و بیمه در 5 سال فرصت اخذ اقامت دائم را دارید. اگر بتوانید شرایط لازم اتریش را حفظ کنید، عموما اجازه خواهید داشت پس از 10 سال برای اخذ تابعیت اتریش و پاسپورت اتریشی درخواست دهید.

    برای گرفتن پاسپورت باید بتوانید ثابت کنید که با مردم و فرهنگ جامعه آشنا هستید و به قوانین اتریش و زبان آلمانی تسلط دارید.

    متوسط حقوق پزشکان در اتریش

    مجموع حقوق سالانه پزشکان در سال‌های اول پس از فارغ‌التحصیلی حدود 50 هزار یورو در سال و پس از آن به حدود 60 هزار یورو می‌رسد. حقوق متناسب با وضعیت شغلی و حرفه‌ای پزشک خواهد بود. به‌طور کلی درآمد پزشکان و دندان‌پزشکان در بیمارستان‌های دولتی اتریش کمتر است

    جمع‌بندی

    دانشگاه‌های اتریش برای تحصیل در رشته پزشکی شهرت خوبی دارند. هزاران دانشجو هر‌ساله برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی در اتریش تلاش می‌کنند، اما تنها درصد کمی از آن‌ها در آزمون ورودی موفق می‌شوند. ما در موسسه مهاجرتی میرداماد به شما عزیزان برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش کمک خواهیم کرد و اطلاعات به‌روز از شرایط پذیرش دانشگاه‌های این کشور را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

    سوالات متداول

    آیا برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش شرکت در آزمون پیش‌نیاز است؟

    بله قبولی در آزمون ورودی، پیش‌نیاز تحصیل در این رشته است.

    آیا اتریش پس از تحصیل و جست‌و‌جوی کار به دانشجویان اجازه اقامت می‌دهد؟

    بله دانشجویان می‌توانند در کشور بمانند و به‌دنبال کار باشند و سپس اجازه اقامت و پاسپورت بگیرند.

    آیا دانشگاه‌های اتریش رایگان هستند؟

    دانشگاه‌های اتریش کاملا رایگان نیستند؛ یعنی برای دو ترم تحصیلی مانند دانشگاه‌های دولتی شبانه در ایران، شهریه مناسبی دارند.

    دوره پریمدیکال برای تحصیل تخصص پزشکی در اتریش چیست؟

    این دوره‌ها به‌مدت یک سال برای تسلط به مباحث آزمون ورودی و تقویت مهارت زبان آلمانی دانشجویان برگزار می‌شود.

    آیا برای تحصیل پزشکی در اتریش به تسلط به زبان آلمانی نیاز است؟

    بله دانشجو باید به زبان رسمی این کشور تسلط داشته باشد.

    مقالات مرتبط

    تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

    تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

    در بین کشورهای اروپایی، اتریش از‌نظر دانشگاهی و تحقیقاتی یکی از پیشتازان است. دانشگاه‌های این کشور از دانشجویان خارجی به‌ویژه در زمینه تحقیقاتی برای تحصیل پزشکی در اتریش استقبال می‌کنند. دانشگاه‌های پزشکی اتریش از‌نظر بین‌المللی شهرت بالایی دارند. شرایط تحصیل...

    ویزای تحصیلی اتریش

    ویزای تحصیلی اتریش

    اگر قصد تحصیل در اتریش و اخذ ویزای تحصیلی این کشور را دارید، کافیست با شماره 07191009294 تماس بگیرید. وکلای مهاجرتی ما با برخورداری از سال ها تجربه در زمینه اخذ ویزای تحصیلی، آماده ارائه هر گونه خدمات مشاوره و انجام امور...

    نظرات کاربران